سخنان غلامرضا تاجگردون در آیین گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در آیین گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر، با تأکید بر اینکه روستا «ریشه» توسعه کشور است و نه «حاشیه» شهر، خواستار یک تغییر نگرش بنیادین در مدیریت روستایی شد.
غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در سخنرانی خود در آیین گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر، تحلیلی جامع از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی توسعه روستایی ارائه داد و بر لزوم یک دگرگونی ساختاری و فکری در این حوزه تأکید کرد.

۱. روستا؛ ریشه توسعه، نه حاشیه شهر

تاجگردون سخنان خود را با یک استعاره کلیدی آغاز کرد و گفت: «اگر کشور را به درختی تشبیه کنیم، ریشه این درخت، روستا است.» او با بیان اینکه زیرساخت واقعی توسعه از روستا شکل می‌گیرد، این نگاه که روستاها حاشیه و پیرامون شهرها هستند را یک اشتباه راهبردی خواند و افزود: «تا زمانی که روستا را به عنوان حاشیه شهر ببینیم، توسعه واقعی شکل نخواهد گرفت. خروج یک جوان از روستا به معنای تلف شدن یک سرمایه انسانی است و ماندن او، حفظ این سرمایه برای کشور است.» وی ارتقاء سطح مدیریت روستایی به جایگاه معاونت ریاست‌جمهوری را اقدامی مثبت ارزیابی کرد که اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند منشأ تحولات بزرگ باشد.

۲. ضرورت گذار به «عدالت دیجیتال» در روستاها

رئیس کمیسیون بودجه تأکید کرد که دوران تمرکز صِرف بر زیرساخت‌های فیزیکی مانند راه و آب و برق به پایان رسیده و امروز مهم‌ترین نیاز روستا، «عدالت دیجیتال» است. او گفت: «خلأ ذاتی زندگی روستایی امروز ما این است که تولید می‌کنیم اما بازار نداریم. یک تولیدکننده در آن سوی دنیا می‌تواند با استفاده از بستر دیجیتال، کالای خود را به دورترین نقطه جهان ارسال کند، اما روستایی ما از این حاکمیت دیجیتال برای رفتار تولیدی خود بی‌بهره است.» تاجگردون افزود که هوش مصنوعی باید در خدمت تولید، توزیع و بازاریابی روستایی قرار گیرد تا روستاییان بتوانند از باکیفیت‌ترین اطلاعات برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنند.

۳. انتقاد از نظام ناکارآمد مدیریت دهیاران و پیشنهاد «مکانیزم تشویقی»

یکی از محورهای اصلی سخنان تاجگردون، نقد وضعیت فعلی دهیاران بود. او با اشاره به عدم امنیت شغلی و درگیر بودن دهیاران با مسائل استخدامی، گفت: «این سیستم که با تغییر نماینده و دولت، دهیاران دچار رکود و توقف شوند، غلط است.»
وی برای حل این معضل، پیشنهاد ایجاد یک «مکانیزم تشویقی قوی و غیرسیاسی» را مطرح کرد و افزود: «باید مسیری برای ارتقاء دهیاران نخبه و تحصیل‌کرده فراهم شود. یک دهیار برتر باید بداند اگر خوب کار کند، می‌تواند بخشدار یا فرماندار شود، نه اینکه برای این مناصب به دنبال نیروهای ضعیف‌تر از دستگاه‌های دیگر بگردیم.» او این مکانیزم را راهی برای هویت‌بخشی به شوراهای روستا و جذب نخبگان به مدیریت روستایی دانست.

۴. فقدان هماهنگی و نظارت؛ چالش اصلی منابع روستایی

تاجگردون با صراحت از عدم هماهنگی میان نهادهای متولی روستا مانند دهیاری‌ها و بنیاد مسکن و همچنین فقدان یک سیستم نظارتی مؤثر انتقاد کرد. او اظهار داشت: «امروز در روستاها با اتفاقی مواجهیم که نهادهای مسئولیت‌پذیر، پاسخگو نیستند و قابل نظارت هم نیستند. منابعی که سال‌هاست در روستاها هزینه می‌شود، قابل نظارت دقیق نیست و مصرف‌کننده منابع به مقام ناظر پاسخگو نیست.» وی خواستار ایجاد یک هارمونی منظم و شفاف میان تمام دستگاه‌های اجرایی در روستا شد تا مسئولیت‌پذیری و نظارت به شکل کامل محقق شود.
در پایان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه مجلس از دکتر حسین‌زاده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم، تأکید کرد که مجلس و دولت باید با هم‌افزایی، این تغییر رویکرد را عملیاتی کنند تا توسعه پایدار در روستاها که پایه و اساس پیشرفت کشور است، محقق گردد.

ارسال نظر