شکافی دو برابری در نمرات؛ محصول بیعدالتی آموزشی
تاجگردون با اشاره به اینکه میانگین نمره در مدارسی مانند استعدادهای درخشان (۱۵.۳۱) و نمونه دولتی (۱۲.۷۵) تفاوت فاحشی با مدارس عادی دولتی (۷.۱۸) دارد، اظهار داشت: «پذیرفتنی نیست که بین دانشآموزان و فرزندان ما چنین شکافی وجود داشته باشد. میانگین ۱۵ و میانگین ۷ یعنی دو برابر تفاوت! این هرگز به معنای تفاوت دو برابری بهره هوشی دانشآموزان نیست، بلکه نشاندهنده یک ناترازی سیستمی است.» وی تأکید کرد که به جای تمرکز بر افزایش تعداد مدارس خاص، باید از شیوههای آموزشی و مدیریتی موفق این مدارس برای ارتقای سطح کیفی سایر مدارس الگوبرداری کرد.
پیامدهای روانی و اجتماعی افت تحصیلی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عواقب منفی این وضعیت، به مواردی همچون «افت شدید انگیزه»، «ترک تحصیل پنهان»، «اثر لنگر اندازی منفی» (ایجاد تصور شکست دائمی در ذهن دانشآموز) و ترسیم «آیندهای گنگ» برای دانشآموزان اشاره کرد و گفت این مشکلات، نه تنها آینده تحصیلی، بلکه زندگی اجتماعی و روانی جوانان استان را نیز به خطر میاندازد.
راهکارهای پیشنهادی؛ از تغییر در محتوا تا تشکیل تیمهای مشترک
تاجگردون با اشاره به گفتگوهای خود با دانشآموزان، یکی از دلایل بیانگیزگی را عدم تناسب محتوای برخی دروس با نیازهای کنکور و آینده شغلی دانست و بر لزوم بازنگری در این زمینه تأکید کرد. وی پیشنهاد کرد با رویکردی چندوجهی، اقداماتی عملی صورت گیرد، از جمله:
- تشکیل تیمهای درسی مشترک: ایجاد ارتباط بین دبیران مدارس برتر با مدارس عادی برای انتقال متدهای موفق آموزشی.
- تمرکز بر دروس اصلی: اجرای برنامههای ویژه و تقویتی برای دروس ضعیف و اصلی هر رشته.
- تقویت نقش مشاوران: افزایش ارتباط مؤثر مشاوران با دانشآموزان و والدین برای رفع نقاط ضعف.
- برگزاری کارگاههای آموزشی: بررسی نیازهای معلمان و دانشآموزان در هر شهرستان و برگزاری کارگاههای متناسب.
نماینده مردم شریف گچساران و باشت در پایان تأکید کرد که هدف، شکستن این دیوار سنگی و کاهش فاصله میانگین نمرات استان با میانگین کشوری است و این امر تنها با یک عزم جدی و همکاری همهجانبه میان سیاستگذاران، مدیران، معلمان و دانشآموزان محقق خواهد شد.
ارسال نظر